Zpět

Dobré vědět: Co pomáhá proti šedinám?

Přidáno: 28. 11. 2019 09:30:00 Počet shlédnutí: 104

28 Listopad 2019

Šediny jsou pro mnoho lidí vada na kráse. Vysvětleme si tedy, jak k šedivění dochází.

Naše vlasy se skládají z několika vrstev krystalizovaných buněk. Kromě mazových žláz a krevních cév se ve vlasových koříncích nachází také tzv. melanocyty. Jedná se o buňky, které produkují pigmentový melatonin. Tento melatonin je včleněn do vlasových vrstev a dává vlasu jeho barvu.

Jak stárneme, produkce melaninu klesá. To je přirozený proces. Za prvé, melanocyty tvoří méně pigmentu, a nakonec odumřou úplně. Výsledek: Chybí barva.

Protože je zde ale ve vlasových vrstvách stále prostor pro pigment, musí být vyplněn. To příroda dělá malými bublinami vzduchu. Vlasy pak vypadají bílé. Protože ne všechny melanocyty přestanou pracovat nebo zemřou současně, vidíme směs bílých a barevných vlasů – což pak vypadá šedě. Šedé vlasy tedy ve skutečnosti neexistují. Jedná se spíše o optickou iluzi a přechod. V určitém okamžiku, kdy se již neprodukuje žádný melanin, jsme pak již zcela bělovlasí.

Na šedivění má však vliv nejen věk. Produkci melaninu ovlivňují také některá onemocnění nebo léky. Starosti se šedivěním tak mohou přijít i v mladém věku.

Šediny vlasy

K předčasnému šedivění může vést také extrémní stres, stejně jako cigarety, UV záření a některé chemikálie a kosmetika. Většinou jsou však rozhodující genetické predispozice.

Můžete zabránit šedivění nebo alespoň tento proces zpomalit?

Zdravý životní styl udrží fit a zdravé déle nejen Vás, ale udrží déle také barvu na hlavě.
Stresu se vystavujete i pokud hodně přemýšlíte. Dokonce i každodenní život může být docela stresující. Snažte se brát věci s nadhledem a zůstat uvolnění, konec konců se také říká: „Nestresuj zbytečně!". I to vám barvu vaší hřívy udrží trochu déle.

Pro zdravý životní styl je rovněž nezbytný dostatečný a klidný spánek. Kolik spánku potřebujete, je individuální. Zřekněte se cigaret a nadměrné konzumace alkoholu, i tím šedivění zpomalíte.

 

Přihlášení